Αναβάθμιση της εκπαίδευσης: Μια ηθική υποχρέωση για τους κατοίκους της Δυτικής Αθήνας

Όταν τον Δεκέμβριο του 2017 η κυβέρνηση διοργάνωσε το αναπτυξιακό Συνέδριο για την ανάταξη της Δυτικής Αττικής, διαβεβαίωνε ότι η Δυτική Αττική θα πάψει να είναι η “πίσω αυλή” της Αθήνας.

Οι εξαγγελίες που έγιναν ήταν πολλές. Σε λίγους μήνες η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ θα εξαντλήσει τα συνταγματικά όρια της θητείας της, αλλά οι κάτοικοι των Δυτικών προαστίων συνεχίζουν  να μετρούν τις πληγές τους από την αδιαφορία της Πολιτείας και τις επιπτώσεις της βαθιάς οικονομικής κρίσης που βιώνουν από το 2010.

Η μόνη εξαγγελία που υλοποιήθηκε τα τελευταία τέσσερα χρόνια αφορούσε στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής η οποία όμως, όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά μια απλή διοικητική απόφαση για τη συγχώνευση του Τ.Ε.Ι. Αθήνας και του Α.Ε.Ι. Πειραιά.

Είναι πανθομολογούμενο ότι η πολιτική που ακολούθησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα της εκπαίδευσης προέταξε όλες τις ιδεολογικές και πολιτικές της αγκυλώσεις και εξελίχθηκε σε μια ολομέτωπη επίθεση, σε βάρος όλων των βαθμίδων και των γνωστικών πεδίων της εκπαίδευσης.

Μεθοδικά και συστηματικά στερεί από τους μαθητές κάθε είδους εφόδιο για την ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης, αποκόπτει την εκπαίδευση από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων και επιχειρεί να μετατρέψει το δημόσιο σχολείο σε χώρο επώασης  και προώθησης  των ιδεοληπτικών της αντιλήψεων.

Όλα αυτά βέβαια είναι εντελώς ξένα και άσχετα με τα τεκταινόμενα στις άλλες χώρες της ΕΕ. Και φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα εν μέσω διεθνών τεχνολογικών και παραγωγικών ανακατατάξεων, κινδυνεύει να εγκλωβιστεί και να καθηλωθεί ανάμεσα στις χώρες περιορισμένης παραγωγικής βάσης, χαμηλής προστιθέμενης αξίας, χαμηλών ειδικοτήτων και χαμηλών μισθών.

Και αν αυτός ο κίνδυνος ελοχεύει για το σύνολο του εργατικού δυναμικού της χώρας… για τους νέους της Δυτικής Αθήνας είναι ακόμα πιο ΜΕΓΑΛΟΣ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν εκπονήσει οι δήμοι της Δυτικής Αθήνας στα επιχειρησιακά τους προγράμματα, στα ποσοστά των πτυχιούχων ΑΕΙ –ΤΕΙ της περιοχής μας παρουσιάζονται σημαντικές διαφορές σε σχέση τόσο με τα αντίστοιχα ποσοστά της χώρας όσο και με την περιφέρεια.

Πιο συγκεκριμένα,  οι  πτυχιούχοι  ΑΕΙ –  ΤΕΙ  στη Δυτική Αθήνα αντιστοιχούν περίπου στο 8% του πληθυσμού ενώ στην περιφέρεια το ποσοστό είναι γύρω στα 15% και στο σύνολο της χώρας είναι γύρω στο 11%.

Αυτές οι κραυγαλέες ανισότητες δείχνουν και το μέγεθος της αποτυχίας των πολιτικών που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Δείχνουν πόσο κάλπικα ήταν τα συνθήματα και οι υποσχέσεις τους.

Είθισται, στο πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης η αξιωματική αντιπολίτευση να  περιορίζεται στην άσκηση κριτικής για τις κυβερνητικές αποφάσεις και να μην προχωρεί στη διατύπωση προτάσεων.

Στον αντίποδα αυτής της πρακτικής η ΝΔ παρουσίασε πρόσφατα το συνολικό πλαίσιο της πολιτικής της για την Παιδεία. Ένα πλαίσιο που μπορεί να μετατρέψει την εκπαίδευση σε «κεντρικό όχημα για την ανάπτυξη της χώρας».

Δείτε εδώ το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία:
https://nd.gr/sites/ndmain/files/u48/pds/parousiash_paideia.pdf

Παράλληλα, στην πολύπαθη Δυτική Αττική εκτός από την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας απαιτείται και η αναβάθμιση των σχολικών μονάδων. Οι περισσότερες από αυτές είναι παλιές, δεν καλύπτουν τους σύγχρονους αντισεισμικούς κανονισμούς και δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες για την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και την ανάπτυξη διαδραστικών μεθόδων διδασκαλίας.

Είτε μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων είτε με τις συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) πρέπει να προχωρήσουμε στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων δομών. Προσωπικά, σε αυτήν την προσπάθεια θέλω να συμβάλλω. Να πάμε μαζί την Ελλάδα μπροστά.

Το ζητούμενο για τα παιδιά μας που επέλεξαν να μείνουν στον τόπο τους δεν είναι να τους δώσουμε ότι εμείς κληρονομήσαμε. Η δική μας ηθική υποχρέωση είναι να τους εξασφαλίσουμε σήμερα αυτά που χρειάζονται αύριο.

Μόνο τότε θα κάνουν πράξη τα δικά τους όνειρα. Μόνο τότε θα δικαιώσουν τον ανιδιοτελή αγώνα των γονιών τους.

Η παιδεία για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι βασικός πυλώνας ανάπτυξης της χώρας μας και από την προεκλογική περίοδο το 2019 έγινε σαφές ότι η ΝΔ είχε την πρόθεση για άλμα αναβάθμισης στην παιδεία. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα έπρεπε να αλλάξει σε πολλά σημεία, ώστε να καταστεί ακόμη πιο σύγχρονο και προσβάσιμο από όλους, να εξασφαλίζει ισότιμα, ποιοτικά εφόδια σε όλα τα παιδιά και τους νέους μας, για να μπορέσουν να διεκδικήσουν τα όνειρά τους. Το άλμα αυτό συντελείται τα τελευταία 3 χρόνια με αποκορύφωμα το φετινό σχολικό και ακαδημαϊκό έτος κατά το οποίο υλοποιούνται για πρώτη φορά σημαντικές καινοτομίες, ενώ συνεχίζουν να εφαρμόζονται όσα ίσχυσαν από πέρυσι. Ενδεικτικά:

    1. Οι μαθητές ξεκινούν πια την υποχρεωτική εκπαίδευση από την ηλικία των 4 ετών μαθαίνοντας και αγγλικά, έρχονται σε επαφή με σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, σε ένα καλύτερα εξοπλισμένο και πιο συμπεριληπτικό περιβάλλον, ενώ η αποστήθιση δίνει τη θέση της στην κριτική σκέψη.
    2. Το ολοήμερο σχολείο επεκτάθηκε ως τις 5:30 μμ και εμπλουτίστηκε με δημιουργικό περιεχόμενο, οι εκπαιδευτικοί όμιλοι προσφέρουν δωρεάν νέα αντικείμενα και δράσεις, τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία διπλασιάστηκαν, ενώ δημιουργήθηκαν Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια σε ολόκληρη τη χώρα.
    3. Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν τον κεντρικό ρόλο που αξίζουν: με 25.000 μόνιμους διορισμούς, με επιμορφώσεις, με βελτιωτική αξιολόγηση, με μεγαλύτερη αυτονομία, είναι ουσιαστικοί συμμέτοχοι των πολιτικών μας, ενώ αποκτούν εργαλεία για τη δουλειά τους, ψηφιακά, μαθησιακά, υποστηρικτικά.
    4. Οι παιδαγωγικοί σύμβουλοι-μέντορες υποστηρίζουν τους νεότερους, ενώ οι ενδοσχολικοί συντονιστές ενισχύουν τη σχολική μονάδα ως επαγγελματική κοινότητα μάθησης και ανάπτυξης.
    5. Οι φοιτητές, οι πανεπιστημιακοί, οι ερευνητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους: τα Πανεπιστήμιά μας έχουν πλέον όλες τις θεσμικές ελευθερίες να διαμορφώσουν την ακαδημαϊκή τους ταυτότητα, να προαγάγουν την έρευνα, να ανοιχτούν περισσότερο στην κοινωνία, να γίνουν πιο εξωστρεφή και πιο αποτελεσματικά, να έχουν προσωπικό επιλεγμένο με πιο διαφανείς διαδικασίες και ένα ποιοτικό, ασφαλές ακαδημαϊκό περιβάλλον.
    6. Οι σπουδαστές μας ακολουθούν πλέον τον αναβαθμισμένο -και άμεσα συνδεδεμένο με την αγορά εργασίας και την επαγγελματική αποκατάσταση- δρόμο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που συνιστά πια μία σοβαρή εναλλακτική οδό, ελκυστική και με προοπτικές.

Οι προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας είναι:

             Α. Η πλήρης εφαρμογή των ψηφισμένων νόμων με εμβληματικές δράσεις την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και τη λειτουργία του νέου νόμου-πλαισίου για τα ΑΕΙ. Πλήρης απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ολοκλήρωση όλων των επενδύσεων από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Νέο οργανόγραμμα και αναδιάρθρωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

            Β. Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια και Ειδική Αγωγή. Νέο σύστημα διορισμού/επιλογής εκπαιδευτικών στη βάση διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Περαιτέρω επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό – περαιτέρω διορισμοί για να απομακρυνθούμε από τη στρεβλή εφαρμογή του καθεστώτος των αναπληρωτών, καθώς και προσλήψεις ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και σχολικών νοσηλευτών. Έμφαση στην ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Επέκταση Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Δημιουργία προγραμμάτων σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, κατάλληλα σταθμισμένων ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Αναβάθμιση και στήριξη της λειτουργίας των εξειδικευμένων σχολείων, όπως μουσικών, καλλιτεχνικών. Επέκταση ωραρίου σχολείου και μείωση διαβάσματος στο σπίτι, ειδικά στις μικρές τάξεις. Πλήρης επέκταση ολοήμερου στο 100% των Νηπιαγωγείων και Δημοτικών ως τις 17:30. Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής μέσα στα σχολεία Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας μέσα στα σχολεία. Νέο πλαίσιο για σχολεία εξωτερικού.

           Γ. Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση. Όλα τα ΕΠΑ.Λ. να λειτουργούν όπως τα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. σε ό,τι αφορά την επιλογή των Τομέων, την πρακτική άσκηση, τα επιπλέον ειδικά μαθήματα. Δημιουργία ζώνης επιχειρηματικότητας και καινοτομίας η οποία δίνει τη δυνατότητα στην εκπαιδευτική μονάδα και τις τοπικές επιχειρήσεις να διαμορφώσουν από κοινού ένα σύνολο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στα Δημόσια Ι.Ε.Κ. Δυνατότητα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόμενο (πιστοποίηση της μη-τυπικής και άτυπης μάθησης) μέσω μικροδιαπιστευτηρίων (microcredentials). Δημιουργία ξενόγλωσσων τμημάτων στα Δημόσια ΙΕΚ για την προσέλκυση ξένων σπουδαστών. Επέκταση του δικτύου των σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας Δ. Ανώτατη Εκπαίδευση Έμφαση στα 3ετή προγράμματα/σχολές εφαρμοσμένων επιστημών. Θέσπιση ψηφιακών συγγραμμάτων – Προσβάσιμα ηλεκτρονικά συγγράμματα για φοιτητές με αναπηρίες.Περαιτέρω αξιοποίηση σχημάτων Σ.Δ.Ι.Τ. για την κάλυψη των αναγκών των Ιδρυμάτων (π.χ. για φοιτητικές εστίες). Ψηφιοποίηση διαδικασιών παροχής σίτισης και στέγασης στους φοιτητές. Στήριξη και επέκταση ξενόγλωσσων προγραμμάτων για την προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό. Ε. Θρησκεύματα Νέο πλαίσιο για τους χώρους λατρείας Νέο πλαίσιο για τα μουσουλμανικά ιεροσπουδαστήρια Θράκης Νέο πλαίσιο για κληρικούς ομογένειας.

 Αυτές οι σημαντικές αλλαγές θα έρθουν να ολοκληρώσουν την πρώτη φάση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στη χώρα μας και φυσικά θα βελτιώσουν την παιδεία και στη Δυτική Αθήνα της οποίας οι νέοι χρειάζονται την πλειονότητα των μεταρρυθμίσεων αυτών ώστε να επωφεληθούν και να προοδεύσουν.